Brisbane 2.0 mm

Ett litet försenat inlägg om förra veckans äventyr:

I Tisdags var vi lediga i två dagar igen, så vi körde en Brisbane 2.0!

Dagen inleddes med en liten fruktsallad på däcket, med en Queensland yoghurt som Angela rekomenderat. Supergott 😍
Efter det var vi redo och laddade för dagen. Angela skjutsade oss till tågstationen, och denna gången var tåget i tid, hurra!

Väl framme i stan gick vi till en restaurang/café och åt en second breakfast😜 Värt! Eggs Benedict blev det, en riktig klassiker här. Pocherat ägg över huvud taget är riktigt poppis överallt av någon oklar anledning. Men gott är det!
Eggs Benedict

Mycket mätta och belåtna strosade vi Queens street ner till bron och över till South Bank. Dags för lite kultur! På Museum of Modern Art såg vi bland annat en cool utställning med Asian Contemoprary Art och en del aborginsk konst. Sedan gick vi till Museum of Natural Science och tittade på alla hundratals olika insekter, ormar, fåglar osv osv som finns i Australien hehe😬
Vår favorit bland den aborginska konsten! Så vacker!
Rullar som berättar om olika händelser i historien.
Hehe några fjärilar som finns här, fint☺️

Vi tog även en tur till Museum of Brisbane, som inte låg på South Bank där alla andra museum är samlade. Där såg vi bland annat en utställning av Stephen Nothling, en konstnär som bor i Brisbane och målar av gator och hus i hans område.
En av Stephen Nothlings tavlor

Efter några timmars museebesök var det dags för lunch. Den tog vi på Café Brisbane på torget i slutet av Queens st. Där åt vi en helt fantastisk Pork Belly, muuumms!

Eftermiddagen spenderade vi med att promenera bort till de botaniska trädgårdarna och titta runt där lite. Sedan gick vi tillbaka till våra nya favoritställen på South Bank: baren The Charming Squire och restaurangen Julius. ❤️❤️❤️
(Min telefonkamera har börjat sjunga på sista versen om man säger så... Så ursäkta för de ofokuserade bilderna😅)

Överdriver inte när jag säger att det här var den godaste steken jag någonsin ätit👌
Utsikt från Story Bridge

Vi fick sova hemma hos Angelas kusiner Alison och Kate som bor i ett superfint hus, ett  klassiskt Queenslanderhus, i Brisbane. Tyvärr fick vi aldrig träffa dom, för vi kom hem sent och när vi gick på morgonen hade dom redan gått hemifrån till jobbet... Förhoppningsvis kan vi träffas när de hälsar på Angela och Alex här i Wurtulla om nån vecka!

På morgonen tog vi oss tillbaka in till centrum och åt frukost på ett coolt café som hade smarriga pannkakor. Jajjamensan, grädde, maple sirup, banan, jordgubbar och TVÅ kulor vaniljglass. HUR bra?! Vadå sockergris, jag tänkte mer att en sockerkick är ett bra sätt att starta dagen på... 😅 Augusta tog något mer stabilt, bacon och egg toast, som jag kan erkänna såg mycket gott ut det med.

Den veckan som precis gått har varit jobb jobb och jobb. Vi har spenderat mer tid på jobbet än hemma den senaste tiden faktiskt, så man börjar ju bli rätt trött... Får tänka på pengarna😉 Vi kommer att ha en lika maxad vecka nu framöver tyvärr, så det kommer nog inte några inlägg om spännande utflykter på ett tag😕 Det har dessutom blivit fruktansvärt varmt och fuktigt de senaste dagarna, så man har inte orkat inte hitta på saker som involverar fysisk aktivitet hehe. Har svettats mer än vad jag trodde jag var kapabel till😬💦 Som tur var började det regna igår, så nu har vi blivit av med fuktigheten. Hehe vi tog två promenader till affären i ösregnet. Första gången köpte vi popcorn, gick hem och såg en film. Sen gick vi en gång till och köpte glass och såg en film till😁😍 Vi tog även ett dopp i kanalen i ösregnet, varför inte lixom. Vi var ju redan helt genomblöta...

Åh, en sak till att berätta! Vi har ju faktiskt en liten nyhet att uppdatera er om hehe... Vi har nu officiellt bestämt att vi ska stanna längre än vi planerade från början! Hemresan skjuts fram från 16 mars till nån gång i Maj istället! Ca 20e Maj tror vi. Vi trivs helt enkelt för bra här för att "stressa" hem till ett visst datum... Att bo här hos Turneys och jobba på hotellet har blivit en himla bekväm vardag för oss, så varför inte leva såhär ett tag till? 😋 Så har vi extra mycket pengar att spendera den sista månaden då vi ska resa ner mot Melbourne också... 👍🏼👍🏼👍🏼